JacqDickvanWeenen.reismee.nl

Van Airlie Beach via Mackay naar Hervey Bay de Gold coast en uiteindelijk Coffs Harbour

Vandaag maandag 14 febr. Met pijn in ons hart de mooie camping verlaten, je weet nooit waar je de avond weer terecht komt. Wij zien eruit als paddenstoelen alleen dan wit met rode stippen, onder de muggen bulten dus. Ondanks mijn meegenomen tropen Deet 50%, maar in het flesje helpt het niet, je moet het wel opsmeren, stom, stom, stom. Op pad gegaan richting Mackay, via de A1 en vlak voor Mackay afgeslagen voor een mooie route binnen door naar het Eungella Nat. park. Australië heeft in ieder geval een eend minder, sorry maar was niet meer te ontwijken, gatver wat een rot gehoor is dat. De omgeving was in ieder geval mooi, hierna in een voorstad van Mackay boodschappen gedaan en naar het info center gegaan om een camping te vinden. Deze gevonden vlak langs de weg, zodat de volgende dag weer snel op pad kunnen. We zijn vandaag niet veel opgeschoten maar hebben wel weer mooie natuur gezien. Eerst nog naar de haven en het centrum van Mackay om hier een indruk van te krijgen' S avonds op de camping voor het eerst zelf de BBQ gebruikt, was erg lekker.

Dinsdag 15 febr. Om 8.30 al weer op de weg. We krijgen een heel ander levensritme hier, nog even en we gaan gezond leven. We willen proberen om een heel eind richting Hervey Bay te komen om hier een uitstspje naar 1 van de eilanden te maken. Met flink de sloffen erin komen we richting Rockhampton hier komen tot grote vreugde van Dick steeds meer grote vrachtauto's op de weg en minder leuk, boordjes met slow of stop. Daarna auto's met long/oversize transport en vele politie auto's. Blijkt dit dus groot transport te zijn met zeer zwaar materiaal voor de mijnbouw in deze streek. Echt al het verkeer moet aan de kant en in de berm gaan staan om deze konvooien er langs te laten. Het vervoer is beide kanten op dus als je erachter zit is het met 50 tot 80 km per uur langzaam aan kachelen totdat je een teken krijgt dat je erlangs mag. We hebben vandaag weer veel geleerd en gezien op de weg, maar ons uiteindelijke doel niet gehaald. Na een vluchtige lunch en een snelle toer door Rockhampton, hebben we tenslotte een camping gepakt iets beneden Gladstone. Op deze camping barst het van de kaketoes /papagaaien en Papagonda's Hier hebben wij vele foto's van kunnen maken. Leuk in plaats van duiven voeren we nu brood aan de papagondas en Kaketoes. In een roadhouse vlak bij de camping hebben wij ons avondeten gegeten. Dick weer smullen van alle mooie vrachtwagens.

Op woensdag 16 febr. Jawel we zijn halverwege de vakantie vertrokken naar Hervey Bay als eerder al aangegeven. Een mooie rit over de A1 Bruce Highway met veel te zien op meerdere plaatsen werd langs de weg kenbaar gemaakt voor het aanwezig zijn van koala's wij hebben er inderdaad 3 gespot. Dit is een heel leuk aandoenlijk gezicht, en dan te weten dat deze beesten maar 2 dingen doen, eten 8 uur en slapen 16 uur (dit zijn nog eens werk en pauze tijden). Wederom zijn we weer vele oversize transporten tegen gekomen, in een konvooi van 3 dubbele trailers een compleet huis. Verder vallen ons steeds meer dingen op als je zo door het land aan het reizen bent. 1 alle werk cq bedrijfs auto's zijn wit, tussen Port Douglas en Innisfail zien we vele groene en gele auto's, nu rond Rockhampton zien wij opvallend veel rode auto's. Verder heeft iedereen die maar enigszins werkt, niet alleen de wegwerkers maar ook de loodgieter, de timmerman, of de mevrouw van de oversteek, een geel of oranje jasje aan, zodat je door de gele jasjes de oranje niet meer ziet. Dus volgens ons een beetje doorgeschoten. Nadat we via de plaatselijke informatie (VVV) info voor campings en boottochten etc gehaald te hebben, zijn we eerst de camper gaan plaatsen.Daarna zijn wij gaan proberen een tour naar 1 van de eilanden te boeken. Allereerst naar Lady Alliot eiland onze reden hiervoor is dat er op dit moment vele grote zee schildpaden zijn, wel moet je eerst met een klein vliegtuig, daarna kan je vanaf het strand snorkelen en deze spotten en aan de andere kant van het eiland kan je roggen en haaien spotten. Helaas wat we ook probeerden alles was voor de komende dagen vol geboekt. Toen een boottocht met snorkelen, dolfijnen spotten en voeren en een parelkwekerij bezoeken, helaas door de overstromingen land inwaarts is er veel vuil mee gekomen en is het water erg troebel. Toen nog een paar andere opties ook allemaal jammer bij navragen blijkt dat er veel niet doorgaat vanwege de over stromingen en het vervuilde water. En om een Frazer tour in een bus over het eiland te gaan maken in een bus voor 195,00 Aus$ hadden we geen zin. Dus zijn wij uiteindelijk lekker uit gaan eten en op een terrasje wat gaan drinken. Na dat we onze mogelijkheden naast elkaar gelegd hadden hebben we besloten dit lager nogmaals te proberen. Op een gegeven moment zagen wij de bath's (vleermuizen) in de schemering al weer naar het centrum komen. Wij hebben jullie nog niet verteld dat wij op elke camping geconfronteerd worden met deze uit de kluiten gewassen vleermuizen. Op alle campings hebben ze vele soorten palmen ook met vele zaden/bessen strengen en daar deze vleermuizen hoofdzakelijk fruit en zaden/bessen eten zijn ze dus veelvuldig op de campings. Ze zullen jou niets doen maar het is iedere keer toch weer even OK Jij bent er en ik ook dus allebei even oppassen. Op de camping gisteren stond er een lage palm met veel bessen naast de camper er waren er meerdere lekker aan het smikkelen. Ook nu zijn er in de palmen naast onze camper weer een aantal lekker bezig. Je moet je voorstellen dat er een zeemeeuw zoals bij ons op het strand (niet die zoals in de stad) en dan in het zwart met een honden kop. En als je langs een boom (slaapplaats overdag) loopt dan maken ze een herrie en meurt het daar van de vleermuizen shit. Als het regent is het veel stiller dan lijkt het net of er grote vruchten in de bomen hangen omdat ze zich dan helemaal in hun vleugels hebben opgevouwen. Maar goed we hebben wederom een hele leuke leerzame dag gehad en genieten met volle teugen, gaan morgen wederom verder om een stukje Australië te ontdekken. De bedoeling is om via Gympie naar Noosa Heads een aanbevolen alternatieve route langs Sunsine Beach (beste surfplaats) en Mapleton National Parc, Landsborough daarna naar de Glass House Mountains en dan richting Brisbane. Waarschijnlijk moeten we ergens voor Brisbane overnachten.

Helaas is het ons al 2 campings niet gelukt om op Wireless Internet te komen. Maar zullen dit verhaal en de volgende in 1 keer uploaden.

17 febr. Onze plannen als gisteren beschreven zijn redelijk gelukt, we zijn tot aan de Glass House Mountains gekomen. Het was een hele mooie rit door veel regenwoud en langs mooie surfstranden. We hebben rond gelopen in het centrum van Gympie waar de tijd voor veel inwoners op de jaren 60 is blijven staan. Er zijn toen namelijk vele hippies in deze stad neergestreken en hebben er hun stad van gemaakt we hebben er meerdere gezien en inderdaad deze zijn in die tijd blijven hangen. Toch zie je dat ook hier de toerisme het van oude glorie gaat winnen. Later zijn we lekker gaan lunchen in Noosa Heads en zijn boven op de berg, op de water reservoirs, de buiten wijken aan het strand gaan bekijken. Dit is echte een pracht uitzicht welk een mooi idee geeft van de water getijden, het droogvallen van delen van de haven en de vaarroute. Daarna onze mooie tocht voortgezet en op het strand van Subsine Beach gewandeld toen door naar Mapleton en het National Parc, Landsborough. We moeten meermalen terug naar de laagste versnelling om boven te komen Jacq. had op een gegeven moment het gevoel moet ik nu wel of niet uitstappen om te duwen. Maar eenmaal boven wat een uitzicht we konden de aangegeven plaatsen op 24/36 en 42 km zien liggen.

Daarna op zoek naar een camping de eerste stond ons niet aan de 2e was vol?? en bij informeren kregen we te horen dat er nog 3 in de buurt waren (de eerste konden we al) Hier mochten we van meneer niet naar toe. Hij gaf ons een adres van een 4e welke in ons boekje ook voor kwam echter het kantoor ging om 18:30 dicht dus voort maken. Uiteindelijk waren we op tijd. Naast ons kwamen nog 2 dames (zusjes) uit Kortrijk (België)staan. Hier hebben wij een lekker glas koude witte wijn mee gedronken. De dames zijn 3 maanden onderweg in 3 landen eerst 1 maand New Zeeland Nu 1 maand Australië (van Cairns naar Adelaid) en dan nog 1 maand Zuid Afrika. Deze dames rijden gemiddeld 250 en soms zoals vandaag 750 Km per dag. En genieten net als wij van alles van wat ze zien. Wij hopen dat het ze heel goed vergaat de rest van hun vakantie.Wij zullen ze na de vakantie proberen te mailen om te informeren hoe de rest van hun vakantie is verlopen. Goed wij gaan morgen een rit maken om voorbij Brisbane te komen en zullen onderweg zeker stoppen om de Glass House Mountains (de Mount Coonowrin 377Mtr is de meest dramatische) te gaan bekijken. Helaas niet bij ondergaande zon zoals Captain Cook dat toen gedaan heeft toen hij deze Mountains hun naam gaf. Het spiegelen van de toppen in de zon deed hem denken aan de Glas ovens in zijn Yorkshire.

18 Febr. Wij zijn vandaag vroeg opgestaan 7:30 uur om op tijd te kunnen vertrekken, eerst naar de Glass House Mountains. Hier waren wij al om 9:30 uur het was een adembenemend uitzicht zo naar die bergen. De Coonowrin 377Mtr stond er inderdaad erg zielig bij zo in zijn eentje. Daarna via de tolweg naar en door/over Brisbane. Een Tolweg waarvoor je een Tel. Nr. moet bellen of in moet loggen op de tolinning om te betalen, hier heb je 3 dagen de tijd voor anders een penalty van $75,00. De brug over de Bribane river is er een die in het lijstje mag van zeer apart. Hij is hoog en door zijn manier van bouwen lijkt het wel of hij heen en weer zwiept (zie foto). Daarna gauw naar de Gold Coast. En speciaal het Surfers paradise . Wij hebben eerst de camper op een Camper/trailer parc gezet. Midden tussen de 4 en 5 sterren hotels. (weer eens wat anders). En ja hoor, eerst eens een wandeling over het strand gemaakt en lekker een uur of wat op het hagelwitte zang liggen zonnen. Daarna mocht en lekker glas koude witte wijn op het terras niet ontbreken. We hebben afgesloten met een heerlijke maaltijd op de boulevard en zijn daarna weer lopend (met volle maag is 3 km dan wel ver)weer terug naar de camper. HET WAS EEN TOP DAG. Morgen weer verder nu richting Coffs Harbour.

Wisten jullie dat:

• Australië is 7.600,000 Km² Groter dan Europa Scandinavië en Turkije samen.
  • Dat als je rond Australië rijd tegen de klok in de afstand 900 meter korter is
  • Australië het laagst aantal inwoners per Km² heeft namelijk 2 en Japan de meeste inwoners per Km² namelijk 327

Vr. Gr.

Jacq. & Dick

Barbara

Wat fijn om weer van jullie's reis avontuur te lezen!!
Ik lag meteen in een lachstuip,van die muggen bulten,
gemeen he! Maar veel knoflook eten hept !Daar houden de muggen niet van,maar jullie misschien ook niet?Lieve groeten barbara

ap maat schrijf

wat hebben jullie een fijn rieis avondtuur

geniet er maar lekker van. want hier is koud !

veel plezier.metvele groetjes Ap.doeiiiiiiiiiiiiiiiiii

gerard van weenen

hallo dick en jacq.
de verhalen en de avondturen die jullie meemaken zijn voor de restvan jullie leven niet meer te vergeten maar een vraag aan jullie, de liefde willen beleven kan je beter in de auto doen dan krijg je geen muggenbulten meer.geniet nog veel van de vac.maak nog vele foto,s dan kunnen wij er ook van genieten.

groetjen van sisca/gerard/tim/sandra/dennis/carolien

Frederika en Ingeborg

Hoi Jacqueline en Dick, Alles is goed verlopen na Maroochydore ? Wij zijn ondertussen bijna in Adelaide, ons einddoel. Die 500 km gemiddeld en 750 km waren maar voor enkel dagen. Gemiddeld hebben we 250 km per dag afgelegd. Fantastisch mooie reis ! We wensen jullie een goeie terugreis.